Saturday, November 8, 2008

Titta mamma, jag blogga på svenska!


Jag startar en blogg på svenska. Varför ska jag göra en sådan sak? Jag brukar blogg på engelska, och jag bryr sig inte ens om bloggning på mitt italienska. Allra viktigast är att jag inte talar svenska alls. Så varför bry sig?
Min vän och kollega Kaj Arnö hade mage att starta en blogg på italienska, ett faktum som förvånar mig och gjorde mig avundsjuk på samma gång.
Han började tala om Italien, ett land han besöker ofta och han älskar.
Han gjorde en blogg på italienska med hjälp av Google Translate och lite tålamod. Det är samma sak som jag gör här, i hopp om att mina ord kommer att vara förståelig.
Jag har liten erfarenhet av Finland, efter att ha besökt en enda gång, men där jag haft varma gästfrihet.

Jag besökte Kaj i hans hemland, i Nagu, en charmig ö väster om Åbo. Vädret var inte varmt, men vänskap och god mat var en lämplig ersättning.

Jag väljer att blogg på svenska eftersom Kaj modersmål är svenska, även om han bor i Finland. Under mitt besök i Nagu och andra öar i den finska skärgården, jag hörde lite finska och massor av svenska.

Detta experiment vill visa att vem som helst kan blogg i (oftast) vilket språk som helst, med tanke på de rätta verktygen. Hej Kaj!

Titta på källan till den här sidan för att se den ursprungliga texten som en kommentar.

2 comments:

Kaj Arnö said...

Fantastiskt! Otroligt! Uppmuntrande! Och fullständigt begripligt. Så skall en slipsten dras! Och om Google kan översätta den föregående meningen så att du förstår den, ja då är jag imponerad.

Emil said...

Kul expriment. Det blir ju inte felfritt, men verkligen fullt förståligt. Ser fram emot fler inlägg. :)